LYDNAD + UPPLETANDE

Körde uppletande på enkel mark brevid fotbollsplanerna idag. Quiri var omväxlande med mig ut i rutan och lade ut sakerna och låg kvar på stigen ibland. Hon plockade in sakerna fint men ser ingen skillnad i hennes arbete?? Lade en sak mitt i rutan två gånger. Bägge gångerna letade hon länge längst ut i rutan innan jag ropade henne mot mig och då plockade hon in dom.

Har funderingar på att lägga en fullruta nästa gång och smocka den full med saker både längst ut och långt inne och se hur hon jobbar. Ska diskutera saken med ngn klok hjärna, Malin kanske, ställer du upp??=-) Jag har fortfarande funderingar på att detta med en retning (syn) inte hjälper henne att bli mer effektiv i att jobba med nosen i detta moment...???

LYDNADEN

Började med ett låååångt fritt föjl. Testade varjanten Malin fått göra i Gtb, gick i åttor och på volter. Gjorde väldigt få avbrott utan knatade bara på, var noga med kontakten. Belönade bara med godis vid ett fåtal tillfällen, och då bara ett kortare avbrott. Faktum är att kontakten i stort var klockren! Morrade lite på henne bara ett fåtal gånger. Visst, lite pip i början och visst tränger hon, men kontakten var enorm! Kul! Detta trots att det var en glad Golden som lekte med boll en bit bort på planen, duktig kicka. Och jag är jättenöjd med mig själv, SÅ HÄR måste jag vara, helt rätt inställning från start.

Körde därefter igenom  högre-momenten.

Ink m ställ: Både med o utan belöning bakom mixat med fulla inkallningar. Perfekta ställanden!
Fr sändande: Både med och utan target eller ost. Fina skick i trav från fria följet, inte så stressad. Fick ta tillbaka en gång på kanske 6 skick för hon tog galopp första steget ut. Mycket nöjd.
Tungapport: Vill ha upp farten liiiite mer. Så lät henne gå upp i kamp utan att ha ingångarna, får ta det separat.
Skall: Jämt skall ända till jag kommenderade tyst. Lite hopp med fram men rätt nöjd.
Kryp: Kryper liiite snett frammåt men håller åtminstone possitionen bättre nu än förr. Ligger still idag tills jag startar! Svänger bra, även om jag får vinkla mycket med överkroppen. Inte gå för fort fram här Jenny!!!
(inget hopp och ingen platsliggning)

Därefter kom Christer och co med ngr rätt virriga hundar. Jag körde lite "grupp-linförighet" och var benhård med kontakten, HON HÖLL IHOP SOM EN LITEN DROTTNING! Trots sprättande unghundar och helt okända för lilla Q. Men ljudet blev lite värre, ngnstans skulle väl anspänningen ut kanske....:-) Imponerad.....!

// bra lydnadspass, det behövde vi

Kommentarer
Postat av: Malin

jo, visst kan jag tänka mig att träna upplet med er någon gång igen.......... ;) vi lär nog tillbringa otaliga timmar tillsammans i uppletanderutor framöver ska du se!



Nu ska jag ut och träna lydnad. Är sjukligt taggad!! Har tillverkat ett kortkoppel i greppvänligaste läder. Lasse liten ska få slita hårt ;) Framåtsändandet är jag också väldigt sugen att köra, här ska det fixas till grejer! SM-guldframåtsändande måste kirras :D



Vi höres!

2008-12-31 @ 12:27:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0