Lydnadsträning igen!

 Riktigt träningssugna Jenny och Quiri gav sig på Högre-momenten idag.
Fria följet satt riktigt bra, belönar med Mjukost på sidan av mitt ben (på byxorna....) och detta funkar riktigt bra, tycker jag, hon kommer mer rätt i possition idag, eller är det bara tur? Återstår att se!

Tränade saktagåendet med target, ibland med mjukost på, ibland utan med slutord och belöning från mig då hon kommer till targeten. Också riktigt fin, gick ut i galopp en gång, men kallade då tillbaka och tog om och då satt det. Har kanske hittat rätt här nu, tycker hon lyssnar på "ssss" när jag någon gång får påminna om att farten är lite hög. Lät henne gå lång sträcka så hon lärs sig hålla ut. Rak och fin idag min lilla Quirka!

Tungapporten funkade också, galopperar in, en gång i trav. Kampar ibland vid ingången och fullföljer momentet ibland. Måste vara väldigt tydlig med när hon får börja kampa och när jag tar i apporten för att lossa... Får nog börja fullfölja momentet lite oftare men komma ihåg att köra kampen i lagom dos så inte farten minskar.

Jättefint och jämt skall, studsade något med frambenen men satt säkert i bak så vitt jag kunde se så det får jag kanske dras med. Har ju sina ronderingsskall i ryggsäcken så vi har det lite svårt där. Gjorde hela momentet också och det satt som en smäck. Nu måste vi träna detta med kommendering mer, jag har svårt att betè mig normalt när någon kommenderar detta moment av någon anledning. Som förberedelse så klappade jag om henne och upprepade "sit, sitt, sitt", helt på Jimmy-manèr och tycker det fungerar. Annars har hon tendens till att flytta possition första skallet men inte idag, satt säkert.

Finurlade en del på krypet idag, vi har ju vissa låsningar där, känns inte bra att träna. Pysslade lite med det och det slutade med att jag testade att helt ta bort kommandot "kryp". Hon inväntar inte min rörelse frammåt där utan kastar sig frammåt åt höger...morr... Lade henne ner brevid mig och komenderade ligg några gånger. Då hon var helt fokuserad och stilla fick hon belöning och löstes upp. Om igen, samma sak några gånger. Sedan komenderade jag "ligg" och rörde mig frammåt. Det funkade! Hon höll sig lugnare tycker jag! Och kröp rakare. Upprepade en gång till och det fungerade igen. Avslutade då, ska bli spännande att se hur det fungerar nästa gång.

Körde Inkallning med ställande både med och utan belöning bakom, alla ställande klockrena, bra fart bägge sträckorna. Har lika bra fart nu även 2:a sträckan nu även om kampstocken ligger bakom. Hon verkar ha fattat att om inte belöningen kommer efter ställandet så blir det helballt hos morsan i stället, så bäst att skynda sig!

/nöjd och glad Jenny

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0