SPÅR OCH SPÅRUPPTAG

Var till Broby Backar och lade skogsspår med upptagsruta idag. Mycket sansad och behaglig framföring till spåret, (även fast hon varit laddad så hon skakade innan). Inser att vi behöver träna det här med spårupptag mer, hon går inte ut rakt utan vek åt höger ganske så snart. Vinglade sig ut efter lite "vims" och tog bak-spår...... Lät henne gå iväg och upptäcka att spåret var "dött" åt det hållet. Har ingen aning om detta är ett bra sätt. Kallade tillbaka henne och gick iväg på spåret. Hon höll ett hyfsat tempo hela sträckan men var ojämn i hur hon arbetade ut vinklarna. Någon vinkel klippte hon som den stjärna hon är =), medans hon gick av helt och mycket i en vinkel. Någon vinkel klev hon över men endast någon meter och jobbade ut den med slag bakåt vilket jag tror att jag tycker är ok.

Plockade pinnar men går gärna iväg några meter med dem i munnen. Men hojjtade på henne då och hade lekstund när hon lämnat av. Nästa pinne fick hon vittring på, det kunde man tydligt se, men hittade den inte på en gång. Var så kul att se hur hela hon utstrålade förväntan och glädje de få sekunderna innan hon fick tag på den, jättekul! Hade riktigt trevliga påsläpp efter varje pinne idag också. Hon höll på att missa sista pinnen men jag tog tillbaka henne och då plockade hon den. Är väl inte så säker på att detta är ok att göra, men så blev det idag...

Ska träna spårupptag lite intensivt ett tag, så vi hittar rutiner och/eller kommando för att GÅ UT rakt för att hitta ett spår. Kommer att lägga belöningar i form av både leksaker och godis snabbt efter ett lyckat upptag, tror hon /vi behöver skaffa oss rutin på detta.

Så något gulligt!: Tog ut Q lös för att rasta innan vi åkte hem. På tillbakavägen till bilen gick vi förbi Lasers spår på ett fält med massa vinklar och tillbakagångar. Malin, jag och Laser hade gått det så det var många lukter och jag hade bitvis gått korta sträckor brevid spåret. Quiri började gå metodiskt i det, mycket lugnt och harmoniskt. Malin tyckte att vi kunde lunka efter så det gjorde vi. Efter en bit kollar Q upp och noterar att vi var med; AHA! såg hon ut att tänka, jag får gå här, och då höjde hon intensiteten lite men fortsatte att klippa vinklar och tillbakagångar helt fint! Vi lunkar efter en jättefin Quiri och jag matar med Skinkost där spårslutet varit. Ett litet "BONUSSPÅR" som Q lyckade lura till sig:-) Men om hon alltid var så lugn och metodisk skulle det aldrig finnas några problem!

// Älskar min Quirka och ska bli kul med upptags-träningen!// Jenny

Kommentarer
Postat av: Malin

Ja, hon spårade faktiskt riktigt trevligt på bonusspåret! HUR ska vi hitta den knappen hos Q igen? Nu har hon ju bevisat att hon verkligen kan vara superharmonisk i sitt spårarbete! Kanske finns mer att lära sig av den där händelsen än man kan tro...?

2008-12-05 @ 17:25:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0