SPÅR OCH UPPLETANDE VID KÅGARÅN

Idag bar det av till Kågarån med Malin och Laser för spår och uppletande. Tur de ville haka på när jag föreslog det i går kväll, fast de är ju aldrig omöjliga när det kommer till träning och skoj med våra underbart duktiga, fina vilddjur!! :-)

Började med uppletande. 5 saker ute, 3 i bakre linjen och 2 mitt på. Lade inte pyttesmå saker nu utan normalstora, men fortfarande försökte jag lägga dom en bit från marken så hon inte ska spåra.

Resultat: Vi måste BACKA BACKA BACKA, i träningen här. Verkar som att hon är lite "lost" vid upplet nu, grunnar på om hon fick lite tilt när vi körde söket. Går inte ut på djupet så klockrent som hon alltid gjort, och vimsade lite emellanåt kändes det som.
Slutsats: Tränar med målbild ett tag framöver. Tar med henne ut i båge och lägger sak och går tillbaka samma väg och skickar. Får se hur det blir men tror att det löser sig fort med detta.

Spår 1

Ganska kort med upptag och lite vinklar, 2 apporter och en slutpinne. Tog bakspår, slog en båge och kom upp snett bakom mig och tog spåret. Spårade fint och tog vinklarna bra. Testade liggkommando på apporterna nu, efter idè från Malin, och detta har Q gjort förr, det märks. Ska bara ha i åtanke att detta sätt att markera är på lydnad till skillnad från när hon lämnat av hos mig och vi har haft JULAFTON med kamp och lek. Känns som det är bättre med ett enklare avbrott då hon inte behöver lämna spåret.

Spår 2

Jag får STÅPÄLS!!!! Fint upptag efter att ha tagit tillbaka henne en gång då hon gick på tok för snett ut. Kollade av bakåt men tog framspår. Inte lika klockrent som i söndags, men ändå. Spåret hade legat nästan 5 timmar och Quiri spårade som den gudinna hon är! Klippte vinkel på vinkel, i spårkärnan så gott som hela spåret och plockade pinnar, 4+ slutpinne. Kollade av lite i en vinkel men det var vatten och kärrigt så det var helt ok, bara bra att hon var noggrann. Man kan tro att hon var en spårvagn, lämnade inte spåret, gick som på räls. Kan bara säga att SÅ HÄR SKA DET GÅ TILL!!

Laser och Malin har förstås också skött sig utmärkt idag. Vi var nog båda riktigt malliga när vi var färdiga efter en låååång, skön dag i skogen, eller hur Malin!!??;-)

En häftig grej som jag undrar vad jag ska tycka om: Efter upplet var Q lös på väg till bilen, plötsligt drar hon på ngt! Jag ryar som en galning utan resultat (såklart....) och Q irrar fram o tillbaka över vägen. Efter en stund får jag stopp på henne och slänger henne ner på rygg. Men hon stirrar o irrar med blicken hit o dit, vad var nu detta???? Kopplar henne och kollar på Malin. Då ser jag en död räv i diket bara 2 meter ifrån oss, Q verkar inte ha sett den. Förmodligen var det ett djur där och skulle släpa iväg räven och det var detta Q var efter för räven verkade rätt ointressant. När hon såg den luktade hon bara på den, i rumpan och över hela. Vi står och tittar på den, Q är vid min sida, halv-intresserad då Malin lyfter lite i svansen på räven så den rör sig. DÅ kastar sig Q fram med ett dovt MORR och hugger den över halsen!!! Ja som sagt, vet inte vad jag ska tänka....

// hyperlycklig med min lilla pärla:-)



Kommentarer
Postat av: Malin & Laser

yes, Quiri borde få pris för dagens bästa arbete efter det sista spåret hon gick! Riktigt härligt att se henne så totalfokuserad hela vägen utan avbrott! Jag är också jättenöjd med dagen. Ska försöka få till en minst lika härlig träningsdag på hemmaplan imorgon med spår, upplet och härlig skogsprommis tänkte jag.



Mamma gör allt för att jag inte ska få träffa min moster, de har tydligen varit magsjuka för ett antal dagar sedan. Mor min har ringt och bråkat med mostern om ifall det verkligen är riskfritt för oss att åka dit imorgon kväll........ vad har hon för baktankar tro? jag litar inte på den damen för fem öre längre! Det kommer nog bli en trevlig jul det här..

2008-12-23 @ 22:01:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0