Lydnadsträning...

Var ner på klubben igår och tränade lydnad. Inser mer och mer att det nog är JAG mer än hunden som måste anstränga mig på apellplanen. Att klura ut hur man på bästa sätt ska få hunden att förstå vad man vill att den ska göra i ett nytt moment, att hitta bästa belöningssystemet och inte minst, HUR GÖR JAG? Och vilken effekt får det på Quiri om jag gör på olika sätt?

Videofilmade varandra i träningsgruppen förra helgen, vilken SUCCÈ! Snacka om att mycket "fel" hundana gör beror på oss förare. Och på filmerna kunde man också se hur viktigt det är för oss alla (nästan) att träna bakdelarna på hundarna så de är medvetna om var de har dem, allt för att undvika sneda sättande och för att få perfekta ingångar. Bra diskussioner också om när det är dax att lägga in den s k kravfasen på valpen/unghunden. De flesta med vuxna hundar tyckte nog så här i efterhand att de borde börjat ställa krav lite tidigare vad jag förstod... Själv har jag ju inte fått turen att få varit med om Quiris valp- och unghundstid då jag "tog över" henne då hon var 4 år. Eller kanske tur, undra om jag hade fixat denna ARBETSMASKIN med den motorn, energin och viljan hon har!!!!

Nya tag med spårträning och lydnad i helgen! Snart börjar tävlingssäsongen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0