Spårträning

Träffades idag för spårträninn, 8 glada hundar med förare. Quiri var förstås hel-taggad, kom på att hon inte spårat på två veckor så energin och arbetslusten för uppgiften var på topp! Bestämde mig för att lägga krutet på apporterna, lade ut endast 3 i spåret, allt för att jag skulle orka ha riktig "julafton" vid varje apport hon plockat upp.

Är lite roligt det här med apporterna och Quiri... Hon missar inte pinnarna, MEN kan utan betänklighet plocka upp dom och glatt spåra vidare med den i munnen. Är inte jag med och ser att hon tagit en är det just detta som händer! Ska sluta märka ut med snitslar där jag lagt ut apporterna, måste ju träna MIG att se när Quirkan hittat dem. Är lite rolig, för jag ser att hon kastar ett öga på mig då hon tagit en men om inte jag då börjar tjoa och berömma går hon bara vidare i spåret.

Men hur som helst, Quiri är faktiskt GRYM på själva spårandet, reder ut det mesta. Flera duktiga hundar visade framfötterna idag, även de som är lite "färska" på detta med spår visade att kronan nog ramlat ner snart. Allt handlar ju faktiskt om att hitta belöningssystem även för spårandet, alla hundar känner ju lukten men vi förare måste hitta något som ger hunden anledning att följa den...  Förutom för de hundar som av någon anledning ser spåret som en belöning i SIG, typ Quiri.

Så till sist:  Alla som äter lyckopiller, går i terapi eller är allmänt deppiga: skaffa en hund som Quirkan, KAN inte vara på dåligt humör när hon "snurrar" igång, ALLTID possitiv och så lycklig. Fick frågan idag om hon alltid är så arbetsredo? Jaaa, det är hon faktiskt alltid!
Men sover gott nu i soffan.....=)

Kommentarer
Postat av: V

hmmm låter mysigt!

2008-02-24 @ 19:27:41
URL: http://edificio.blogg.se
Postat av: Robin

Hej Quirkan!
Du är nog min galnaste kompis! Jag beundrar dig jättemycket fast du är lite väl arbetsgalen! Lagom är bäst tycker jag. Fast när det gäller att hoppa tillsammans med min storebror Tim så är jag nog lika galen som du. Jag tycker att matte skulle satsa mer på agility än det andra vi håller på med.

Vov, vov
från Robin, matte hälsar

2008-02-25 @ 13:58:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0