TANKAR OCH RESULTAT FRÅN HÖGRE-DEBUTEN

Måste gå upp redan 03.30 om vi ska hinna i tid till samlingen  06.30 i Åkersberga, tiiiidigt...Men jag väljer att vakna redan kl 2 och ligger och ältar jobb, smart...

Kommer i tid och spåren lottas ut. 14 starter så vi delas i 3 grupper som gör de olika delmomenten i olika ordning, ve och fasa, måtte vi inte hamna i grupp C, dom startar med lydnaden!! Har tur kommer i gruppen som har PLATSEN, SPÅR, UPPLETANDE och sist LYDNAD. Då borde hon vara lite lugn trots att det är tävlingssituation tänkte jag.

PLATSEN


Inga problem, 10-10 (så klart...:-)

SPÅRUPPTAG

Debut för matte på tävling, men fått instruktioner från Malin.
Skickar och Quiri går ut en kort bit och strular iväg till höger och ner mot baslinjen, tar tillbaka och skickar om, nu med handtecken oxå (varför har jag inte kört med det förut??) Quiri går ut, klipper åt vänster, jag hänger på med hjärtat i halsgropen men ingen ropar oss tillbaka, hon KLIPPTE SPÅRET, hurra!! Bara att hänga med, trots 2 risiga granbitar fastnat i linan....:-P     8.5-9

SPÅRET

Tar första apporten och ganska snart en till, va? Oj då, den hade blivit kvar sedan elit-spåret igår! Fortsätter i ett fint tempo och plockar apporter. Ganska risigt spår med djupa traktorspår, vatten, diken och stora rishögar, jobbigt för matte med. Fortsätter plocka apporter, jag räknar dom inte, är för nervös. Känner tillslut på mig att det borde vara dags för slutet så peppar Q lite med "ta pinnarna, var e pinnarna", ser plötsligt en pinne hon gått över, oj då.... och travar vidare och POFF där kommer hon med slutpinnen, TJOHOOO! Jublar såklart. 10-10 på spåret!

UPPLET

Också debut för matte och hund men här har jag också diskuterat med Malin och fått fina tips:-) Q plockar 4 saker och så var det med det... Lite tugg och säger loss utan att ta saken ur munnen på henne, vill inte trigga tugget mer än nödvändigt, ska träna det sen... Fin avslutande ingång MED avlämning i handen:-) Jag vågade! Just ja, hon tappade en sak på vägen in så lite neddrag där med, men 8.5-8.

LYDNAD

Fria följet: lugn, tyst och nästan lite seg enligt mig men riktigt behaglig ändå. 7.5-8

Ink. m ställande: snabb ut, fint ställande och fint och kvickt in. Lite väl mycket temposänkning enl. dommarna vid ingången (hmm, ja kanske, har ju lite strul med ingångar, mindre konflikt) Bra satsning skrev ena dommaren:-)8-9

Frammåtsändande: Ja detta kund gå precis hur som helst... Gick ut, höll avstånd med ngt "svaj", dålig ingång på inkallningen. Ut fint igen och nu kallar jag in med "Q fot" istället för "Q hit" och nu går det bättre, har nog varit lite okoncekvent där i träningen, har aldrig sett det som ett problem men där ser man! 8-8

Krypet: Nu kommer vårt parad-moment tänkte jag!!:-) Kryper grymt fint, halten bra och börjar igen, POFF, Quiri går upp lite osäkert, VAAA??!!? Totalt missförstånd ngnstans?? 0-0

( nu tänker jag "shit, shit, shit!!)

Skall: Studsar rätt mycket tyckte jag i första skallet så trodde det sket sig helt här oxå,,, Men domarna tyckte att skallet var ok, 8.5-8

Tungen: Ut fint och bra tempo, fint gripande och hyfsad fart in men "dör" vid ingången och sätter sig inte?? Stärker upp med ett "sitt". 7.5-7

Hopp: Quiri låser intresset på tävlingsledaren och apporten som hon får av oss. Viker av mot henne på hoppkommandot och skäller och snurrar tillbaka till mig, total frustration och oro från Quiri, här MÅSTE vi ha en signal och förberedelse. Men är rädd att denna höjd är lite för mycket för Q, är inte ngn ungdom längre och tycker hon sett osmidig ut i hoppet under längre tid, därav dålig träning där... 0-0



TANKAR!!!!!

Hade vi haft vårt fina kryp hade vi haft uppflytten, men så kanske man inte kan säga?? Positivt är att vi har alla momenten på en bra nivå helt uppenbart för att kunna ta en uppflytt (tror inte det e sant!!!) så behöver inte ta ut oss i veckan och lösa ngr stora problem till nästa start. MEN!!! Hade ju varit skönt att veta vad vi skulle lägga krut på i träningen. Nu ska vi bara underhålla och stärka upp vissa delar, jag har en bra plan för veckan som kommer:-P

Idag har vi i alla fall bara vilat oss efter en tuff dag igår, härlig timmes-promenad i solen längs med gamla järnvägsvallen, matte bara går och flummar och Quiri får springa fritt och pula med det hon vill. Fast fick hon välja skulle hon nog velat göra ngt som innefattar samarbete med mig, hon försökte ngr gånger med pinnar...!! :-)

// älskar min lilla Quirka så det gör ont OCH det lönar sig att träna:-)



Kommentarer
Postat av: Malin

Fan va det ska bli kul att köra på söndag i Uppsala! Nu finns det ju lite press också eftersom vi vet att ni faktiskt KAN prestera tillräckligt bra på tävling!! Bara att gå ut och ha kul i veckan och fixa precis så som du har planerat :)

2009-04-20 @ 22:04:31
URL: http://malinkarlsson.bloggspace.se
Postat av: Ammi Aro

ÅH så duktiga ni är, vilka jättefina poäng, nästa gång tar ni det! Vore kul och veta hur du ser ut så man kan säga hej nästa gång vi är på samma tävling. Jag är liten och mjuk :) och har en dobbistik som är mer vild än tam. Syns på söndag :).



Hilsen Ammi och Gossip Johansson

2009-04-22 @ 16:07:43
URL: http://www.knorrsvans.se
Postat av: Karin

Kul att läsa din beskrivning av eran spårtävling. Jag såg ju både upptag och slut på spåret. Det var riktigt roligt att se din glädje när ni gått runt. Sen fick jag ju nöjet att se er lydnad också eftersom jag fick hoppa in som skrivare. Synd på krypet men ni tar det säkert nästa gång. Hon har ett jättefint kryp det såg man ju innan hon reste sig. Tack för orden i klubbens gästbok.

Karin ( som la ditt spår)

2009-04-22 @ 18:58:54
URL: http://www.etza.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0