TUNGAPPORTEN

Quiri håller tungapporten så dåligt att den i princip alltid slår henne på kinden.

Tog ut henne och tungen i skogen idag för att prova om hon håller bättre i jobbigare terräng för att inte tappa den.
Började med att hon fick bära den helt fritt. Gör det så glatt, men håller inte hårt.... Hade henne framför mig och övade hålla fast och belönade med kattmat, inte direkt effekt..... Gjorde full-apporteringar i rå-terräng, superhet på apporten, men åker på sned... Mjuk-kampade och höll emot försiktigt medans jag sätter henne, åker på sned så fort jag släppt....(trots att jag är hyperförsiktig då jag släpper)

Tankar:  

Jag funderar på att "gilla läget" lite grann. Är rädd att ställa till för mycket tjafs i detta moment. Hon gör sina apporteringar, visst temposänk på ingången men så har vi det lite grann över lag. Och jag har jobbat hårt med kampen och intresset för tungen och trots att hon tyckte det var PISSJOBBIGT när jag hade henne framför mig idag och grejjade med hållandet så var hon lika glad och het på apporten då jag lyfte upp den från marken. Ska nog helt enkelt bara stärka henne i detta moment och visa henne hur NÖJD jag är med henne! Så får det bli , om inte man får någon helt otroligt härlig idè från någon som bara känns som man inte kan låta bli att prova.... :-)

Men har bestämt mig för att lite på sidan av backa lite och träna hållfastövningar med träapporten, även ingångar och avslut, är nog bara nyttigt! Och kanske hon köper det och kan använda på metallen och tungen!!??!

// ja oj, oj, oj......:-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0