HÄNT OCH GJORTS SEN SIST!

Ja kollar man här kan man tro vi legat i vinterdvala..........

Men det har vi inte!!

Förra helgen for vi till Marma läger för att drillas och få tips inför fortsatta lydnadsträningen av Camilla Ljungberg. Hade tänkt att bara köra Mischa men blev så inspirerad av teorin/genomgången på fredagkvällen att jag inte kunde låta bli att ta med Quiri också. Huvudvikten lades på apporteringar och fria följet/lf på alla hundarna. Var rätt kul för det var 5 ekipage, bara tikar och alla schäfrar! :-) Dessutom var det 2 till som var i samma ålder som Mischa.

Summa-summarum av helgen


Quiri var rent vedervärdig på lördagen trots att jag i lugn och ro värmde på sidan av. Lyckades få in henne på planen under hyfsad tystnad alla fall.... Men pep o skrek för nästan allt annars, ngn/ngr månader kvar till löp, då blir det så här, måste komma ihåg det...

Fick fin-fina tips på ingångarna på apporteringen, egentligen kanske inte "nytt", mer att Camilla fick mig att förstå och köpa hur viktiga dom är! Camilla visade med Quiri och jag stod brevid o tittade på. Ståpäls kan jag säga, plötsligt hamnade Q i det stadiet där hon KAN vara, kontakten helt outstanding och lugn i kropp och käft.
Fick också en genomgång av fullapporteringen och ett bar knep att få lugnare mun genom att bryta jakten på utgången genom ett ställande, gav genast resultat på en lugnare käft! :-) Ska inte heller kasta ut apporten på ett bra tag hade jag tänkt.

I ff ska vi BACKA!! Vara så tyst som möjligt, är matte tyst så är allt bara bra!! Ska backa med henne och köra lugna fina positionsövningar ett bra tag.

Mischa har jag ju inte kommit ngn stans med tycker jag och efter helgen ska jag bromsa ännu lite till! Om jag så ännu inte börjat röra mig frammåt om 2 månader så får det vara så, ska ha ett SJUJÄKLARNS fritt följ så domarna häpnar när vi är klara! (typ 2019 eller....??! :-) Ska göra henne stensäker på positionen och kroppskontrollen och lägga massor av tid på detta, dessutom kontaktövningar och lägga en stabil grund där. Oj oj oj, den som känner mig undrar nog hur detta ska gå, jag som handlar först och tänker sen och som vill att saker ska hända helst igår! :-P Men friskt satsat så kanske vi kommer halvvägs!

Ska börja träna avlämningar av apporten och andra prylar också. Men detta sker bäst inne eller så och då är ju alltid Q där, gillar inte att stänga undan henne... Men får fixa och trixa med detta så ofta vi kan. Det som jag var mest impad av när det gällde Mischa i Marma var att det inte är ngr som helst problem att ha henne lös under träning trots andra hundar, hon är hyperfokuserad på mig den lilla Trollan.

Ridhusträning

I torsdags var vi i ridhuset. Malin och Laser var också med. Q var helt rökt, det bara pyste ur öronen på henne och skrek o gapade. Men jag var hyperlugn och tränade position från olika håll. Hon KAN INTE detta fullt ut! Ska bli spännande att se om hon funkar bättre när hormonerna taggar ner men i torsdags gick hon till o med in och satte sig och tvärade framför mig på fotkommandot, i o för sig med nitad kontakt men vad faaan! Hon är INTE lätt att få att prova själv, hon låser så in i bängen....

Tränade också apporteringen a`la nya konceptet, kändes alla tiders, blir nog bra det här!

Mischa tränade jag position med. Känns jättebra, ska få henne sluta hugga mig i armen snart, är på G!!! :-) Det som vi ska fokusera på närmaste framtiden är:

* Positionsträning
* Ligg-kommandot (kan ännu inte...)Ska ha smock ner i backen, noga med det:-)
*Sitt-stanna-kvar (stadga i detta är prio!)
* Ligg-stanna-kvar (stadga prio även här!)
* Apporteringarna (främst då avlämningar, som ska vara sååå jäkla kul och mysiga! :-)
* Inkallningsingångarna (sitter redan riktigt fint)

Spår idag

Idag började vi med sovmorgon, härligt! Sedan stoppade vi in oss i bilen och for till härliga spårskogen en bit bort i Ledinge. Där fick hundarna härja av sig först lösa i skogen, och det gjorde de med RÅGE :-) Superkul hade dom!

Sedan lade jag skogsspår. De fick ligga ca 3 timmar. Quiri med upptag o 3 apporter och slut, gömde apporterna väl idag;-) Lade en hel del gotta i spåret. Hon tog upptaget bra och bra tempo så länge det var godis, markant ökning på tomma sträckor. Men hittade alla apporet, även den som var nästan nergrävd, kul! Fina vinklar. Gick av på ett ställe??!! Var längesen... Men gick tillbaka på tillsägelse, jäkla hund, morr. Men nöjd matte.

Mischa fick ngr fotspår utan godis. Fick lite problem på påsläppet då spåret gick över en hög stock efter ca 1,5 meter, Mischa började så klart vädra i luften eftersom klant-matte hade lagt gotta där uppe på stocken:-( Annars mycket fin och tuffar på. Hade lite bättre ordning innan påsläpp idag, hon satte sig fint när jag bad om det (trots otroooligt sug fram till spåret). Måste nog ha det så här annars blir det stökigt med denna hund tror jag, spårgalning som farmor!! :-)

// fullt ös medvetslös i familjen Köhler


Kommentarer
Postat av: Patrik

Oj här var de fullt ös..va flitiga ni är. Håller med på att tjata in fotpositionen. Tusen gånger till sen fattar de -:)

2009-12-13 @ 09:59:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0