FINT SPÅR MED SKRÄMMANDE UPPLEVELSE.....

Idag åkte jag och Malin till Nyby ute i Östuna för att spåra på lite nya marker (i alla fall för mig och Q). Malin la ett långt fint spår till Quiri med massor av markskiften, till och med från skogen ut på ett fält med högt gräs och en vinkel där ute.

Quiri gick ut jättefint på påsläppet, trots att det var en bra bit ut till spåret, kul! Tog fel håll men bytte efter kanske 15 meter. Nu är vi osäkra på om hon bytte för att vi stod still eller för att hon analyserat. Men då hon tagit bakspår förr har hon faktiskt brännt iväg låååångt, så kanske det var ett fint jobb:-)??

Lite väl tänd även idag men spårade fint till att börja med. Flamsade faktiskt av på ngn raksträcka men det var i och för sig promenadstråk i skogarna och svampplockare men tycker att hon är lite väl tramsig, hon har visat att hon inte behöver vara så. Tog in henne vid ett tillfälle och klappade lugnt och vid ett tillfälle ryade jag lite på henne (som om hon bryr sig, hade ett spår ju....:-) Till stor glädje är hon så fin på pinnarna nu som hon ALDRIG varit förr, funkar KANON att belöna med klattmaten, hon är så glad när hon kutar in med pinnarna!

Så........ Då händer det som inte får hända.....! Spårade ur-fint ut ur skogen och ut på fältet. Klipper vinkeln perfekt och spårar vidare. Är i nästan fullängd i linan när hon stoppar upp och dyker ner i gräset. Ser konstigt ut men tänkte att hon kanske hittat en pinne. Hör plötsligt skrik framme vid Quiri, Malin springer fram. Jag fattar att något är fel och börjar dra Quiri mot mig i linan, inte lätt i en flexibel lina och 33 kilos hund.... Tar i av kung och fosterlandn och får in hunden med ett rådjurskid som hon höll över nacken!!! Handlar blixtsnabbt, lyfter upp henne och hänger henne i halsbandet och hon släpper relativt fort. Kidet vinglar omkring några sekunder men kan sedan springa in i skogen, såg inga skador då vi kunde se den en stund, tur.....pust....hjärtat bankar kan jag säga.... Q triggar lite då kidet då det springer iväg men gissa om hon fick sig en REJÄL "åthutning" då!

Vi andas en kort stund och Q sitter brevid mig och söker kontakt och verkar undra vad som hände??!!? Malin undrar om vi inte ska försöka släppa på Quiri igen och se om hon kan fortsätta spåra (vi kollar först så det inte ligger fler kid ivägen). Har kort lina nu och sätter på Q på spåret igen och hon fortsätter som om inget hänt, positivt!:-)

Inte nog med detta! När vi sedan ska åka från spåren för att fortsätta med lydnad på KBK så kör Malin rakt ner med fronten i diket, och där sitter hon!! Efter hjälp av arg!! pappa och lite mickel kommer dom loss och vi avslutar med lydnad för Laser och Robin på klubben. Jag var helt slut så avstog. Fast Q försökte släpa ut mig på planen efter promenad så hon hade då orkat!

// vilka upplevelser!

Kommentarer
Postat av: Malin & Laser

ja, vilken dag!! Men det var definitivt inte i Östuna vi befann oss.... ;)

2009-07-31 @ 22:52:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0