GÖTEBORGSRESAN

Hemma igen efter en otroligt givande helg i Göteborg. Har inte smält allt ännu men har idag varit ute och "testat" lite av det tänket som jag fick med mig från Monica, Malin och Lasers kennelmamma.

Vi började med Quiri på apellplanen på lördagen. Först snack med genomgång och information om Quiri och oss som ekipage, mycket givande redan där! Sedan ut på planen. Monica kallar in oss efter ett kort pass med fritt följ och har konstaterat att Quiri har 3 olika ljud för sig!???! Ja visst vet jag att vi har problem med ljud många gånger, men TRE olika ljud? Jag köper hennes resonemang till fullo!!! Så här är det: 1: STARTSKALL/STARTLJUD, 2: OROS-GNÄLL, och så nummer 3 (som jag fick kalla kårar och gråten i halsen av....) "ÄR-DET-HÄR-BRA-NU-DÅ-MATTE-KNARR/KURR!! Monica härmar de olika ljuden och visst känner jag igen dom:-) När hon gör det frågande ljudet Q brukar göra och hon berättar vad det förmodligen står för så är det inte långt till tårarna kan jag säga, min lilla, lilla Gurka.

Kontentan av det hela blir alla fall att startskallen är lätt att få bort genom att konsekvent aldrig låta Q starta mig, utan tvärt om så klart. Har använt mig av det och förstått det förr men av ngn sjuk anledning inte följt detta så som jag borde! Oros-ljuden är nog svårare, måste värma länge (tog 22 minuter, inkl belöningspaus) med lugna raksträckor e d, utan svängar och så och utan ngr direkta korrigeringar, bara tydlighet, får inte glömma det! När hon mjuknat i kropp och sinne kan man börja lägga på halter o ev ngr svängar. Ljuden försvann direkt men OTROLIGT tydligt att de kom tillbaka direkt efter sväng eller så om hon inte kände sig helt tillfreds, då tillbaka till raksträckorna. När hon är helt med på noterna kunde jag även lägga på korrigering vid kontakt-släpp och hon tog den utan skrik och pip! Jobbade med "fråge-ljudet" med att försöka förekomma med muntligt beröm och smekningar under fria följet (i farten). Jag har alltid uppfattat Q som oroad av smek men hade flera vittnen som nu sa att hon svarade med fina harmoniska svängande svansrörelser, och jag tror på vittnena!! Det var för övrigt Malin, Monica och en kompis till dom, Johanna. Om hon han fråga först så väntade jag ngr steg och bekräftade henne sedan.

Tror detta sätt kan fungera bra för oss! Måste bara komma ihåg att inte bli för gråtmild över allt detta utan våga vara så tydlig ,mot henne som jag tyckt hon känt sig så trygg med på sista tiden.

Jobbade med apporteringsingångarna oxå. Fick bra hjälp även där med hur vi kan jobba vidare, bl a ett lite nytt sätt att kampa för att på sikt få bort tugget. Monica lånade Q en stund och visade hur man kunde göra, kul att se ngn annan jobba hunden och kul att Quiri kunde fokusera så bra med helt ny förare!! Men hon fick ju kampa med Monica, då går hon med på vad som helst:-P.

Lade ett spår på stubben, helt misslyckat, Q fäste aldrig riktigt!!!!???? Men Monica hade lite bekymmer med sin tik oxå så vi skyller på att kärlen höll på att släppa och konstiga lukter ångade fram.... ;-)

Tusen tack till Monica och Johanna (och Tomas med förstås!!) och så klart till Malin som lät mig komma med på resan!

Vi jobbade med Laser också förstås! :-P Massor med intressant information där med, så perfekt att vi varit med hela dagen och lyssnat och sett varandra, nu är det bara att  köra så det ryker här hemma Malla!!

PÅ söndagen körde Laser och Malin sök så jag lade ett skogsspår med upptag till Q, och DÅ var hon sig själv tack och lov! 4 pinnar + slut och fäste fint och tog vinklarna bra!

Vi bodde på ett bed and breakfast hemma hos ett par, som tur är skötte sig hundarna fint;-)! Fick otroligt fin frukost, som på lyxhotel!

Dettta blev ju en uppsatts, vem ska orka läsa detta!!!??? Om nu någon orkat ända hit, lämna gärna en kommentar!!:-)

/ snurrig av tankar

Kommentarer
Postat av: Malin

haha.. jag orkade läsa hela din uppsats! Och jag säger tack till dig som ville följa med mig ända dit bort! härligt att tänka tillbaks på allt. Som sagt, det var en hel helg full av nya insikter! = me like :D Kul att du varit ute och pillat idag. Fortfarande FÖR mycket snö på min plan här hemma... :( Men har spårat och småpillat lite. Imorgon ska jag nog åka till klubben och köra, var där igår och planerna var bättre än här hemma iaf!

2009-03-24 @ 21:30:58
Postat av: Tess o Lara

Klart man orkar läsa!! Ni verkar ha haft en superresa.. Kul!



Detta med ljud är då spännande haha Lara har också ett antal olika ljud för sig, speciellt i fria följet.. :P



Fortsatt lycka till med all träning

2009-03-25 @ 13:06:27
URL: http://www.stis.se
Postat av: Akko och I-Orry

Pizzaätarna i sökskogen där var du en av dom. Kul att läsa din uppsats,och lycka till framöver kanske ses vi i sökskogen nån gång.

2009-03-25 @ 13:41:56
Postat av: Jonas

Hej! Ja nu är jag igång igen =) Nu har jag koll på grejjerna så jag kan nog köra en liten design på din blogg om du tänker ut lite vad du vill ha =)



Tror inte jag kommer i påsk.. men runt sista april blir det nog!



Krams

2009-03-27 @ 15:21:06
URL: http://bildkulan.blogg.se/
Postat av: bildkulan

Hej yo! =) Japp nu är jag igång igen =) Nu har jag koll på saker och ting så kan fixa en lite roligare design på din blogg om du vill? Blir nog i skövde över påsken.. men kommer upp runt sista april! krams

2009-03-27 @ 15:39:28
URL: http://bildkulan.blogg.se/
Postat av: SUSSIE

Ni måste ha haft jättekul i Göteborg.

Ni är så flitiga.

Vi ses nästa helg.

kram Sussie med flock

2009-03-28 @ 18:09:17
URL: http://www.svindra.webs.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0