LYDNAD O SPÅR DE SENAST DAGARNA!

Tränade ff i ridhuset i fredags kväll, bara jag och Malin (Ami i Frankrike på ridsemester!). Ett låååångt pass med fritt följ där jag kände av hela tiden och fick fundera och testa lite med halter och så och se hur hon var med ljuden. Har precis kollat video från det, såg bättre ut än det kändes, trängde oerhört emellanåt men blev som ett litet sockergryn mot slutet;-) En bra känsla efter det passet, men kände att jag har behov av att i lugn och ro få landa på en bra nivå här...

På lördagen var det lydnad med Knutbygruppen. Efter att Malin och Laser kört hela apellprogrammet med kommendering (ser fint ut, blir bra det där!) och Agneta kört Malla och Vittra (också trevliga rundor) så var det min tur. MEN.... Jag kände att det inte var läge, ville knåpa lite själv i stället med lydnaden, var heltaskigt underlag dessutom så hade vart en otrevlig upplevelse för Q och mig tror jag att försöka mysa till det där:-) Så jag lade spår vid klubben i stället.
 Upptag i skogen med ngn vinkel, över ett snöigt dike och ut på fruset fält med vatten, is, snö och stigar om vart annat.  Korsar fältet och sedan längs en gräskant vid en dunge, vinkel in i dungen och en vinkel där inne. Sedan ut på det bedrövliga fältet igen med ngr vinklar till.
 Resultat: Riktigt fin emellanåt men katastrof emellanåt. Undrar om hon inte hade problem ibland (det var ju svårt) och valde att släppa och äta skit istället!!! Har aldrig sett detta tidigare!!?? Men. ett bra spår med massa svårigheter, tror underlaget e knixigt för dom. Efter en åthutning då jag tror hon pysslade med annat gick hon djupt ner i spåret och sänkte tempot som den IPO-hund hon är, förvånad Jenny! :-P

SÅÅÅÅ...... Idag hittade vi en bit trevlig gräsmark att träna lydnad på här hemma, tjohooo! Endast 1 pip och 1 litet skutt, annars alla fötter i backen och mjuk o fin hund. Körde alla högremomenten utom hoppet o apporteringen(glömnde i bilen). Riktigt härlig idag, fina kryp och skall, mycket fint frammåtsändande, som jag inte gjort på länge.

Behöver såna här stunder, spontanlydnad! ;-)

// härlig dag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0