IDAG SÖK, SPÅR OCH LITE LYDNAD PÅ KBK

Hade trevligt besök av Sara, Linnea, Qubus och Ina på klubben idag igen!

Vi började med lite sökövningar i backen bakom parkeringen. Började med Quiri vilket är bra tycker jag, så hon inte kan gå ner på spår.... Sara gick iväg så Q såg och jag gick bort en bit med henne. Sara satt bakom en gran rätt väl dold. På första skicket var det lite överhettning och lite spring, i och för sig åt hyfsat rätt håll men fel ändå så ropade tillbaka. Skickade om och då hade poletten trillat ner:-) Sara matade med kattmat och jag mötte upp. Sara gick vidare i bakkant och jag skickade på nytt från stigen. Trodde Q skulle gå tillbaka till gamla legan, men ICKE! Mera kattmat och sedan ett till skick med Sara ytterligare längre fram. Nöjd med detta, ska fortsätta så här, kul att kunna aktivera på detta sätt, Q älskar det förstås och alltid kan jag lära mig ngt som hjälper mig i träningen av Mischa.

Mischa gick med Sara och extrafiguranten Linnea ut bakom en buske, vi visade godis och gick tillbaka för att skicka, funkade bra! Ett till sådant skick men då fick vi lägga till en "pop up" på Sara så gick det bra. Känns som detta är rätt med målbildsträningen, hon måste få upp ett intresse att det kan finnas ngt kul därute i beskarna:-) Skillnad från förra gången tycker jag, tror hon är lättlärd den lilla gurkan;-)

Ina fick också målbildsövning och hon funkade också fint det lilla odjuret:-) Qubus fick hämta rulle och påvisa med pop up, gjorde ngr riktigt fina skick men blev också lite överhettad vid ngt tillfälle. Men jag säger som så, hellre för mycket aktivitet än ingen alls!

Sedan fick Mischa ett kort spår med gotta, riktigt fin nu tycker jag! Q`s spår hade gotta och en vinkel, men efter vinkeln tog godiset slut:-/ och gissa om frenesin gick upp den biten i spåret! Men tog sitt slut (kattmatspåse) med en liggmarkering. Väldigt kort spår men dock ett spår;-)

Q skulle få lite lydnad oxå, lade godis på stegen först för att avsluta med den sist. Men se det gick inte! Q pep och skrek och triggade mot stegen så tog den på en gång, hade trots det en stissig tik så gick över till bus med apporten. Måste säga att det inte finns samma fokusering och allvar i min träning med Q just för tillfället, vi gör lite kul som vi känner för och som passar. Men ngn stans så gör jag ändå vettiga saker som ger visst positivt utslag har jag märkt, typ apporten. Fast hade massa tugg o rull på flera av de första kasten, men som sagt, det är bara på ingången, inte under transporten. Ska mecka lite med detta, känns kul för tillfället. Men undrar varför hon känns så stissig igen på planen, har jag ändrat mig och blivit slarvig i mitt "lugn" kanske? Ja förmodligen...

Sedan in till besiktningen med bilen, inga kommentarer mer än att jag snart har ny bil.....

// nöjd med dagen

Kommentarer
Postat av: Ami

Hej!



Vad bra att du tränar dig i sökets ädla konst! För det är väl det du ska köra med Mischa??!!!



Kram från Ami

2009-11-10 @ 09:33:21
Postat av: Jenny her self :-)

Jodå, kommer nog köra sök, men minst lika mycket tryck läggs på spåret, söket tar vi när vi ska traggla i Elitspåret och blir bortlottade... ;-) Tycker ju att spåret är grymt kul oxå!

2009-11-10 @ 14:13:59
Postat av: sara

Tack för denna träningsdag!

Lite fick vi gjort och roligt är det alltid att träna hund!

Tråkigt med bilen...

Syns snart igen!

2009-11-14 @ 19:45:56
URL: http://www.riesens.zoomin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0