SÖK OCH SPÅR I LEDINGE

Sara med hundar kom hit för lite sökövningar i skogen vid Ledingenäs-korset. Trevlig terräng för våra nybörjarhundar och även bra med bra sikt för Qubus.

Vet inte riktigt hur jag ska skriva om dagens övningar..... Hade 5 "legor" alla fall, de 2 första på rätt nära håll och de 3 sista lite längre bort. Figgen förflyttade sig på djupet frammåt.

Quiri: Matade godis och pop-up på 2 första. Helt enkelt utflippad. Tyckte hon kändes fin när jag tog henne ur bilen och värmde men började ladda mer och mer när vi tog oss till stigen. Ngt bra skick blev det men överhettad och såg knappt ens när Sara gjorde pop-up...:-/ Men slutade med ett hyfsat skick. Hon fick plocka rulle på sista skicken och det är ju verkligen inga problem om man ska hitta ngt positivt, kommer in som en kanon!

Mischa: Ja här får vi fundera lite. Gick med figgen ut och fick korv, gick i båge till skickstället och försökte rikta in henne. Men hon hade varje gång börjat pyssla med annat, hitta pinnar, spåra och flamsa. Körde då med pop-up också och det funkade ngr gånger så hon gick iväg men ibland så var det helt tillt! Snackade om att lägga in kampen i stället och ha pop up men INTE gå med figgen ut, kanske nyfikenheten blir starkare då om hon inte redan varit på platsen och sett vad som försigår där? Ska prova. Men rätt ofokuserad Mischa, det var ngt nytt!

Bägge fick varsit spår, Mischas hade legat nästan 3 timmar, gick väldigt fint och trevligt. Måste bara bestämma hur påsläppen ska vara, de är lite snurriga för tillfället.

Quiri imponerade och överraskade mig idag!! Lade ett spår på blött och lerigt fält, 2 apporter och slut men upptag och 3 vinklar och en kraftig böj. Liggtid, vad e det?? :-) Låg ca 15 min. Jag hade inga förhoppningar av detta spår då det vindade rätt rejält, ingen liggtid och INTE godis i varje spår utan små godisdepåer och godis i vinklarna. Ville ha ett spår med lina och sele, hon behövde nog gå ur sig lite:-) Min bild av hur detta skulle gå var en galopperande och vinglande Q som skulle gå spåret.... Men icke!

Efter ett rätt struligt upptag tuffade lilla gurkan på I SPÅRKÄRNAN hela spåret med undantag för 2 små slag på ca 2 meter, hon är ursäktad:-) Höll ett fint, jämt tempo som var riktigt trevligt för matten. Tog sina apporter fint och glatt. Böjen var det inga problem med förutom att ett av de små slagen kom där, det andra var efter en vinkel. Slutsats: fortsätter med mina små korta mesiga korvspår! :-)

// nöjd matte med spåren och fundersam med söket!?:-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0