SPÅR OCH UPPLETANDE I ELGBODA

Idag var vi ett gäng som träffades för spår och uppletande här hemma i Elgboda. Cecilia, Malin, Jessica, Annika och så tre av Malins ungdommar som var nyfikna på det här med Brukset, kul!

Jag är inte kry ännu så var tacksam då Malin erbjöd sig att gå ut ett spår till Quiri. 2 pinnar och slut, varierad terräng med både ris, högt gräs och vatten i. Direktpåsläpp och bitvis förstärkt med korv.
Quiri började jättefint även om hon var taggad på påsläppet, tackade gud för korvarna i starten :-) Efter kort bit kom första pinnen, Q går över och spårar vidare frenetiskt. Nu hade Malin lagt korv direkt efter pinnarna för att ha noggranna starter efter dom men det var säkerligen detta som gjorde att hon sket i pinnarna.... Korv e`gott!!

Pinne 2 tog hon i och för sig men spårarbetet på resten av spåret blev knas. Hade en liga med människor (4 st) som vi visste var ute och knatade i spåren, hade mött dom när de skulle ut i skogen och också mött dom 15 min innan jag skulle gå Q`s spår, de kom ut från där det låg...
Quiri bytte till deras spår och spårade på så jag inte ens fattade att hon bytt!! Malin fick hojta åt oss att det var fel, jag fattade ingenting, syntes INTE på Quiri att det inte var rätt spår??!!? Efter detta spårade hon på men gick även över slutpinnen. Då lackade jag och ryade in henne efter att ha plockat undan pinnen men hon skulle PROMT spåra vidare över an traktorstig, var väl där människorna gått kanske, morr......
Ja , ja, inget att gråta över, hon var säkert överlycklig över att få ngt spår att bita i, har ju legat "sjuk" med mig 5 dagar och har inte fått skogsspår på länge.

Mischa fick ett godisspår i ett traktorspår. Hetsigt påsläpp och går över godisar, korv funkar ju men hon går på dietmat nu så får hålla till godo med den. Men håller sig absolut i sitt älskade spår ändå den lilla Trolla;-)

Uppletande

Tyvär ganska stor ruta men vill ju inte bråka när det är många som ska köra:-) Q fick ett föremål i varje hörn och ett närmare i mitten. Skickar från v hörn och hon viker av till höger, fult skick tyckte jag o blev irreterad. Men hon flummade sig raskt fram o tog mittensaken! Plockade sen ganska raskt de andra sakerna men var inget fint jobb tyckte jag idag. Och: VI MÅSTE JOBBA PÅ AVLÄMNINGARNA! Under all kritik! Dessa ska härmed tränas separat :-) (Nu har jag skrivit det så nu måste det ske...)

Med Mischa var det första uppletet, spännande. Cecilia gick iväg med superkul leksak och drog på ca 15 m ut, Mischa gick igång. Men när Cecilia kommer tillbaka efter att ha droppat föremålet så har hon glömt och tycker Cecilia är ballast. Fick ut henne ett par gånger fint alla fall! Men vill inte in med grejen till mig, släpper den en bit ifrån o kommer glatt in till mig utan sak när jag ropar?? Fick till det till slut och hon fick bära sin grej till bilen o vara lite stolt!

Ett bra tag senare så tog jag ut Mischa och tog hennes trasa en bit ut i skogen tillsammans med henne och lajjade på som bara den och droppade den där. Släpade tillbaka M ca 10-15 meter och släppte tillbaka henne, NU var det ett annat fokus!! Kul! En av gångerna strulade hon med att komma in, men annars skötte hon det fint tyckte jag, skööönt, glad matte:-) HÄR SKA TRÄNAS MYCKET UPPLETANDE FRAMÖVER!

Lekte med henne en stund här hemma med Melonbollen genom att rulla iväg den när hon kom in med den, superkul tyckte hon. Fick henne att komma in med den tätt, tätt i mitt knä där jag hade händerna. Men visst vill hon gärna lägga sig och tugga själv men det räckte med lite uppmuntran för att hon skulle vilja samarbeta. Tål att jobbas på det här, är liksom lite nytt, Q bara BANKAR ju in grejerna. Ska helt klart träffa Jimmy eller Mattias o be om de magiska knapparna för att få Mischa som Quiri är i den bemärkelsen, om det går förstås....? :-)

// trött o lite feber men skönt att hundarna fick jobba lite idag

Kommentarer
Postat av: Sara

Hej!

Otroligt tacksam för alla bra tips & all bra info om spår! Blev supermotiverad så varit ute & tränat spår 2 helger nu =)Tindra verkar verkligen börjat förstå nu vad som gäller! En kompis filmade det lilla spåret vi gick för någon helg sedan, ligger på min hemsida: www.sarachristian.se. Tänkte om du ville se hur det går för oss... tack vare din hjälp =)

Mvh Sara & minibullen Tindra =)

2009-12-07 @ 21:57:03
URL: http://www.sarachristian.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0