FIIINT UPPLETANDE OCH BRA SPÅRHUND!

Idag åkte jag och Malin till Spakbacken för spår och uppletande. Hade tänkt att lägga ett låååångt spår men det blev inte så då jag inte kände till marken så väl. Men det blev ett fint men lite kortare spår med 2 skogspinnar och en träapport och skogspinne som slut. Hade förmodligen svampplockare i spåret men detta verkar inte bekymra fröken Q nämnvärt. Känns ju het och skrikig för tillfället men hon hade ett riktigt trevligt tempo i spårningen idag och skötte sig fin-fint. Kollade av lite i upptaget och gick rätt. Men vände tillbaka efter flera meter och kollade igen?? Men gick sedan tillbaka rätt. Fast ska man vara ärlig kanske hon gjorde det för att matte inte hängde på?? :-) Man vet ju inte.... Men det känns ändå som att hon börjat klura lite på detta de senaste spåren! :-)

Gick över en av skogspinnarna men det slog mig när vi var klara att det är just den pinnen hon har gått över i flera spår, är en tallpinne med barken kvar på, kanske svårt, massa tall-lukt? Har alla fall kastat den nu då den var lite rutten. Annars tar hon apporterna såååå fint nu, har lyckats med den träningen känns det som, eller kan det vara kattmaten ;-)

Åkte bort till vårt "vanliga" ställe vid Ledinge och körde upplet. Frångick min vanliga metod och körde fullruta UTAN figurant och med 4 föremål, 3 på djupet och ett i mitten. Alltså, Q verkligen överraskade mig! Skickade henne på sakerna efter varann utan ngn direkt belöning och hon bara plockade dom. Fina skick rakt ut, nästan så jag fick känslan av att hon var styrbar:-) Hade inte alls ngn antydan till flams, utan fokuserad och skicklig hund idag, värmer ett matte-hjärta... :-)

Avslutade med en svampprommenad och hittade trattisar som jag gjorde macka på sedan, smarrigt!

// härlig dag

Kommentarer
Postat av: Barbro m Livia&Winnie

Du må tro att jag själv får nypa mig i armen och undra vad jag håller på med. Häromdagen körde jag till Kungsbacka och när jag passerade Göteborg så tänkte jag. Faaan det är ju 50 mil bort. Huvudet har inte ställt om sig avståndsmässigt. Bor ju nu bara 10 mil från Gbg.

Vem är det du skall träna för på Gotland? Nästa fråga, vilken kennel är det du skall titta på hund hos. Jag känne en på Gotland som har schäfer och hon heter Ann-Margret Appelqvist. Hon har haft valpar ibland vet jag.

Ha det gott och vi kan väl höras på luren någon dag.

Kram

Barbro m vovvar



PS! Hoppas att det gick riktigt bra för Ami och Robin idag.

2009-09-06 @ 21:14:48
URL: http://www.jipotimas-livia.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0