NU SÅ...................

......................känner jag mig redao att skriva om helgen som gått!!

Den stora och av mig efterlängtade lydnadshelgen för Monika Henriksson gick av stapeln i helgen som var, och den blev HEL-LYCKAD! Massor med nöjda förare och som jag också tror, nöjda hundar. Hon har ett otroligt engagemang och fokus på varje ekipage, Monika. En salig blandning av problemlösning och finslipning fick vi oss till livs. Vi var 8 ekipage med hundar och 9 åhörare och alla verkar lika nöjda vad jag har förstått det som.

Jag valde Mischa då Quiri är lite knepig innan löpet, men Quiri fick sig ett härligt pass i ridhuset på söndag morgon, åkte dit lite tidigare för att även hon och jag skulle få ett härligt pass ihop. Vi höll till i Ledingenäs ridhus, mycket bra men lite frysna blev vi emellanåt ändå ;-)

Mischa:

Brister i ögonkontakten, dax att lägga lite energi på detta. Har tränat massor med position som ni vet, livrädd att inte den ska bli så bra som den bara kan. Bara en vecka innan kursen kom jag på att jag måste träna oss på att jag lyfter blicken och detta verkar göra Mischa lite villrådig. Dessutom så tyckte Monika att hon ligger lite för högt i intensitet och blir inte så lugn i steg och andning som man kanske vill, köper detta och kommer att försöka att "sänka" henne lite där. Blir inga problem att lyfta henne där lite senare har jag en känsla av!! ;-)

Så nu ska vi prioritera ögonkontakten, svängar och sånt har hon redan en väl grundad teknik i så det kan vi plocka in igen om ett tag.

Upptäckte efter helgen och påpekandena om ögonkontakten att M ofta tar en "falsk" ögonkontakt, sveper med blicken över mitt ansikte eller kollar "typ runt mina ögon någonstans" om ni förstår vad jag menar. Jobbar nu med detta som koncentrationsövningar både i lydnaden OCH i vardagen på promenader! Har nämligen upptäckt ngt riktigt jobbigt....: ute på promenader söker Mischa aldrig kontakten med mig utan med QUIRI! Stannar ofta nu och det händer inget förrän hon tagit kontakt med mig och dessutom har vi skärpt upp massa andra saker: sitta still då jag klär på mig jacka o d, sitta med ögonkontakt innan dörren öppnas, innan vi lämnar altanen mm. Skitjobbigt detta men har tappat hundarna där BIG TIME! Jobbar vidare med detta så blir nog bra på sikt!

Tränade apportering också och ska jobba så här nu: Ger henne apporten på kommando apport framifrån, ögonkontakt, slut och kamp. Släpper iväg henne och hon får springa ett varv, kallar in men UTAN kommando, strykningar och rofas. När hon är lugn ett sättande och upp framför med kommando apport ELLER loss och apporten är död. Fick bassning av Monika då Mischa först snodde apporten från ridhusgolvet, jag monterade lugnt bort utan några tillsägelser och sedan sprang hon fram till Brisco och då fick hon bassning så in i norden. Varför inte bassning när hon tog apporten?? Den styr JAG!  Monika anser att Mischa har tillräckligt intresse för apporten för att klara att jag styr över aktiviteten med den och DET TROR JAG MED; HON ÄLSKAR DEN!!! :-)

Nu på lördag är det dax för uppföljning med Camilla efter Marma, ska bli kul att se om hon ser ngr framsteg, jag tycker det har hänt massor alla fall!!

Hoppas på uppföljande kurs med Monika i höst, gärna med uppletande också!

// så jäkla nöjd med helge:-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0