SPÅR-LYDNAD/UPPLETANDE-SPÅR

Igår spårade och tränades det lydnad med Sara. Lade spår på slagen vall till Mischa med 2 vinklar och en liten böj. Köttbullar rätt så tätt. Tyvär så tabbade jag mig och inte hade kanonkoll på var spåret (speciellt böjen med efterföljande vinkel) gick någonstans. Så antingen så löste Mischa spåret bra eller så gjorde hon det inte, tycker hon är svår att läsa i spåret. Men tog 2 apporter av 3, gick alltså över 1. Hade bollen som slutapport, har en känsla av att inte spåret är dödligt viktigt, vilket jag tycker det är (!!!!!) så ville höja henne lite. Blir lite hög i nosen ibland men undrar om det blir för lätt, måste kanske ha längre liggtid.

Quiri fick ett kringelikrokigt spår som Sara gjorde i kohagen vid sommarstugan. Spårade fint och tog alla apporter, även den pyttelilla fyrkanten på slutet! :-)

Sedan lydnad på KBK. Tyckte Mischa skötte sig helt ok men märkte av trötthet, förmodligen lite bakad av det lugnande medlet från röntgen dagen innan och kanske löpet frestar på också. Så tog det lite lugnt igår på lydnaden.

Quiri fick sig ett pass, tyckte hon också känns som hon brukar. Ska jag vara ärlig kommer jag inte riktigt ihåg vad vi gjorde mer än att hon fick gå stegen :-)

Idag är jag smått rackig men åkte upp i skogen och lade spår åt bägge hundarna. När det lade till sig så fick jag till en riktigt bra uppletandeövning men bägge hundarna, om jag får säga det själv...:-)

Vallade en ruta på ca 20 meters bredd och fullt djup så klart. Lade 3 föremål på rad utåt längs högra kanten.

Micha ut jättefint med tryck och nitade på det närmsta föremålet, bra. Skickar igen, då viker hon in i rutan då hon passerat gamla legan ungefär. Kallar tillbaka, omskick. Går ut rakt och tar nästa, bra. Skickar igen, ut på djupet men viker av in i rutan, avvaktar en kort stund och hon viker tillbaka och plockar föremålet, hon är rätt bra på det här! :-)

Quiri plockade första men dummade sig lite på nästa skick, skickar om 2 gånger men sen så är hon också kanonfin. Är superhet för tillfället och håller nog inte ihop riktigt, helt sjövild och då kan det bli lite tillt...

Mischa fick ca 100 meter skogsspår, apport+boll+apport. Ingen vinkel, lite böljande bara.

Och HÄR jobbar hon fint vill jag lova!! Inte orolig efter idag för skogsspåren! Men har ju en viss oro för fältspåren, men måste väl bara traggla appellen då så är vi i land sen. Spårar hon så här i skog så är jag nöjd. Ska bli spännande att se hur det fortlöper.

Quiri spårade ca 300 meter, jättefint och fin på apporter, egentligen synd att vi hann pensionera oss... Mischa markerade förresten apporterna fint, till och med bollen med liggmarkering:-) Satte sig vid slutet men lade sig när jag mumlade lite åt henne.

Nu lite pyssel och sen soffan, riktigt rackig faktiskt, dagisförkylningarna börjar härja!!

// mysig em i skogen med töserna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0